2018-12-11 12.39

Fjällsol - fler anställda ger mindre stress och mer tid för de boende

- Nu har vi tid att tänka efter och göra rätt. Det är bra för alla, säger Roger Wagenius.

Efter kritik från Arbetsmiljöverket för över ett år sedan har Fjällsol gjort stora förändringar. Fler anställda har gett mindre stress och mer tid för att göra livet trevligare för både dem som bor på Fjällsol och för medarbetarna.

- Vi fick kritik och det har vi tagit på allvar och rättat till, säger Eva-Lotta Lundin, områdeschef för äldreomsorgen i västra Härjedalen.

Efter senaste besöket från Arbetsmiljöverket i slutet av september finns inga krav på åtgärder och ärendet är avslutat. 

- Numera kan jag med rak rygg säga att jag jobbar på Fjällsol. Det är bra här, konstaterar Anneli Fundin.

- Vi har jobbat hårt för att ordna till det här och kommit tillrätta med vakanta tjänster och vikariesituationen. Vi hade fokus på att minska stressen för medarbetarna och vi har lärt oss att prioritera brukarnas behov, säger Eva-Lotta Lundin.

Receptet var att sluta fokusera på pengar och börja prioritera.

- Vi började spara pengar när vi slutade ha fokus på att spara och istället hade fokus på vad vi skulle prioritera. Nu jobbar vi väldigt bra med äldreomsorgen och har en hög kvalitet, säger Eva-Lotta Lundin.

Roger Wagenius lyfter fram fördelarna med det lösningsinriktade arbetssättet.

- Förut var det fullt ös hela tiden. Nu har vi tid att tänka efter och göra rätt. Det är bra för alla, konstaterar Roger Wagenius. 

Kikki Råstock, Anneli Fundin och Roger Wagenius.

Moa Olofsson bekräftar att det är en helt annan arbetssituation jämfört med tidigare.

- Nu jobbar vi tillsammans och har teamtänk. Det ger stora möjligheter att byta pass, i praktiken har vi ett påverkningsbart schema.

- Det beror på våra fantastiska chefer som har fixat till det här, säger Sofia Karlsson. 

- När vi slutade att ha fokus på pengar och började titta på vad vi ska göra då började vi spara pengar. Lösningen heter prioritering. Nu jobbar vi väldigt bra med äldreomsorgen och har en hög kvalitet, säger Eva-Lotta Lundin.

Anneli Fundin erbjöds i våras omplacering inom kommunen och skrev med darrande hand under anställningen som undersköterska på Fjällsol efter att ha lagat skolmat i många är i Bruksvallarna.

- Det kändes jobbigt men nu undrar jag varför jag inte kom hit tidigare. Jag är ju undersköterska och det här är en väldigt bra arbetsplats; jag får jobba med det en undersköterska ska göra, säger Anneli Fundin.

Under våren anställdes fler medarbetare.

- Vi har anställt fler än vad som behövs och har en buffert när någon blir sjuk eller ska vara ledig och vi hjälper varandra mellan hemtjänsten och Fjällsol, säger Monica Strand, chef för Fjällsol.

Hon understryker att fokus alltid är brukarens behov.

- Vi satsar på aktiviteter som är till glädje för dem som bor här; de ska få har roligt och leva tills de dör, säger Monica Strand. 

- Vi frågar oss hela tiden: Vad är jag här för att göra. Det har gett resultat. Nu har vi brukaren i fokus och gör rätt saker, säger Kikki Råstock.

Kikki Råstock, chef för hemtjänsten och legitimerad personal i Funäsdalen, menar att det finns utrymme och kraft att göra äldreomsorgen i västra Härjedalen roligare för alla.

- Nu hinner vi med den sociala biten igen. Vi hinner ut och gå med dem som bor här och vi hinner umgås. Vi har sprungit så fort i alla år. Sedan vi började prioritera och göra rätt saker är vi mindre stressade och har mycket roligare på jobbet. Det gynnar personalen och dem vi är till för, säger Kikki Råstock.

- När vi slutade att ha fokus på pengar och började titta på vad vi ska göra då började vi spara pengar. Lösningen heter prioritering. Nu jobbar vi väldigt bra med äldreomsorgen och har en hög kvalitet, säger Eva-Lotta Lundin.

Sofia Karlsson, Monica Strand och Moa Olofsson.

Sidinformation

Sidan uppdaterad 2018-12-11 12.39
av Åsa Evertsdotter