2017-03-31 13.24

Skolkören vill locka till läraryrket

Nu är Skolkören igång! Startskottet gick i går på Nolia där Skolkörens ambassadörer fanns på plats för att berätta om läraryrket och försöka locka framtida kollegor.

– Montern var välbesökt och ungdomarna på mässan kunde förutom att prata med lärarna också vara med i en Kahoot (frågesport) som försökte ta död på myter om lärarjobbet och vara med i en tävling på Snapchat, berättar Karin Sundström, projektledare.

Skolkören är en gemensam satsning som alla länets kommuner, Jämtlands Gymnasium och Region Jämtland Härjedalen står bakom. Kampanjen kommer att pågå i två år och syftet är att lyfta skolan och läraryrket. Kampanjnamnet skolkören syftar på att många gemensamt höjer sina röster och hyllar skolan.

- Läraryrket är världens bästa jobb. Varje dag sker lärande, utveckling och kunskapsförmedling på kommunens skolor och förskolor. Nu hoppas vi att fler personer ska få upp ögonen och bli intresserade av att arbeta på världens roligaste och mest stimulerande arbetsplats säger Carina Nilsson, skolchef i Härjedalen.

Att vara med på Nolia var en av flera aktiviteter som kommer att ske inom Skolkören. Hemsidan, www.skolkoren.nu,länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster har precis publicerats med information om läraryrket, hur det är att jobba i Jämtland Härjedalen, länkar till lediga jobb m.m. På hemsidan presenternas också en del av skolkörens ambassadörer (det finns två ambassadörer från varje kommun samt från Jämtlands Gymnasium) och man kan anmäla sig att testa på att vara lärare för en dag.

– På hemsidan kommer vi kontinuerligt att publicera artiklar, filmklipp och bilder som berättar om hur det är att jobba som lärare i Jämtland Härjedalen. Vi vill lyfta goda exempel på engagerade lärare och spännande arbetssätt, det kan vara stora nyheter och vardagliga berättelser. Tipsa oss gärna om vad som händer i er kommun, säger Karin Sundström.

Läs mer om Skolkören på www.skolkoren.nu.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Följ Skolkören på facebook och på Instagram och hjälp gärna till att gilla och dela så att kampanjen når fler.

Sidinformation

Sidan uppdaterad 2017-03-31 13.24
av Henry Jonasson