Kost

När man som 15-16 åring flyttar hemifrån för att gå på ett skidgymnasium så blir det plötsligt många saker som man måste sköta själv. Kostens betydelse för idrottsprestationen är oerhört viktig då den:

  • Ger energi som tillåter hård träning
  • Upprätthåller koncentrationen
  • Ökar motivationen
  • Påskyndar återhämtning
  • Minskar antalet sjukdagar
  • Motverkar överträning


I undervisningen försöker vi ha en teorilektion varje vecka. Kost är ett ämne som vi prioriterar genom att lägga det tidigt i teoriutbildningen. Vi börjar elevernas teoriutbildning i ettan med kost, för att de behöver redan från början lära sig när och vad man bör äta. Därefter återkommer kost vid flera tillfällen under alla fyra läsåren.

Vi har även vid några tillfällen kollat vad eleverna ligger på för blodsockernivå före hårda träningspass. Detta för att visa eleverna hur mycket och vad de bör äta innan träningarna.

Vid skolluncherna får skideleverna portionerna förstärkta med pasta, ris eller potatis om det t.ex. serveras hamburgare eller tacos (kolhydratsnåla måltider). Middag lagar de ofta själva eller tillsammans i lägenheterna, men det finns även möjlighet att köpa med sig matlåda både från skolköket och restaurang Mysoxen för en billig peng.

Sidinformation

Sidan uppdaterad 2018-11-13 16.41
av Anna Elfqvist