Resultat elevenkät 2017

Elevenkät årskurs 5 och 8

Undersökningen har genomförts under våren 2017 i årskurs 5 och 8. Eleverna har via en webbaserad enkät fått ta ställning till följande nio påståenden:

  • Jag känner mig trygg i skolan
  • Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer
  • Lärarna i min skola tar hänsyn till mina åsikter
  • Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena
  • Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det
  • Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet
  • Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen
  • Jag är nöjd med maten på min skola
  • Jag tycker trivseln i matsalen är bra

Efter varje påstående har eleverna fått välja ett alternativ av de fyra olika
alternativen:

  • Stämmer helt och hållet
  • Stämmer ganska bra
  • Stämmer ganska dåligt
  • Stämmer inte alls

Eleverna har dessutom fått ta ställning till följande påståenden:

  • Jag har blivit utsatt för mobbning på grund av mitt ursprung (jag kommer från ett annat land eller annan kultur)
  • Jag har blivit utsatt för mobbning på grund av min religion
  • Jag har blivit utsatt för mobbning på grund av mitt kön
  • Jag har blivit utsatt för mobbning på grund av att jag har en funktionsnedsättning
  • Jag har blivit utsatt för mobbning på grund av något annat

Efter varje påstående har eleverna fått välja ett alternativ av de fyra olika
alternativen:

  • Mycket ofta
  • Ofta
  • Sällan
  • Nej, aldrig

Efter varje påstående har eleverna haft möjlighet att med egna ord skriva och
berätta vad de själva känner och tycker.

Slutligen har eleverna fått svara på frågan:
Jag känner till att min skola har en plan mot diskriminering och kränkande
behandling, med svarsalternativen Ja eller Nej.

Årskurs 5
93 elever av totalt 103 elever har svarat på enkäten vilket ger en svarsprocent
på 90 %.


Årskurs 8
99 elever av totalt 113 elever har svarat på enkäten vilket ger en svarsprocent
på 88 %.

Resultat årskurs 5PDF (pdf, 77 kB)
Resultat årskurs 8PDF (pdf, 77.7 kB)

Sidinformation

Sidan uppdaterad 2017-06-27 14.37
av Henry Jonasson